شبکه های آبیاری گتوند (گتوند، عقیلی و دیمچه)

این شبکه ها جهت آبیاری اراضی سه منطقه ی گتوند، عقیلی و دیمچه، واقع در شمال و غرب شهرستان شوشتر طراحی و اجراء گردیده اند. آبگیری این شبکه ها از محل دریاچه سد تنظیمی ـ انحرافی گتوند، سدی که برای همین منظور بر روی رودخانه کارون احداث شده است می باشد. احداث این سد باعث […]

این شبکه ها جهت آبیاری اراضی سه منطقه ی گتوند، عقیلی و دیمچه، واقع در شمال و غرب شهرستان شوشتر طراحی و اجراء گردیده اند. آبگیری این شبکه ها از محل دریاچه سد تنظیمی ـ انحرافی گتوند، سدی که برای همین منظور بر روی رودخانه کارون احداث شده است می باشد. احداث این سد باعث گردیده تا سطح آب رودخانه در بالا دست و محل دریاچه سد به تراز بالاتری رفته و بر اراضی طرح مسلط شود و آبیاری آنها به صورت ثقلی انجام پذیرد.

مطالعات اولیه طرح این شبکه ها توسط شرکت امریکایی جِستین کُرتینی، طراحی و نظارت بر اجرای آنها توسط شرکت امریکایی هارزا (با مشارکت شرکت ایرانی فرمان فرمایان) و اجرای آنها توسط تعدادی شرکت ایرانی از قبیل: راپُل (پیمانکار منطقه دیمچه شرقی و کوی کارگری)، فَرکار (پیمانکار مناطق دیمچه غربی و عقیلی)، مَلاوی (پیمانکار منطقه گتوند)، ملی ساختمان(پیمانکار اجرای سازه سد و احداث اداره مرکزی و کوی کارمندی)، نیر پارس (پیمانکار اجرای دریچه ها و قسمت های مکانیکال سد) و فَرتیوپ (پیمانکار تأسیسات برقی سد) صورت گرفته است و همانگونه که ذکر گردید، عملیات احداث این شبکه ها، به همراه سد تنظیمی ـ انحرافی گتوند، در سال ۱۳۵۳ شروع و در سال ۱۳۵۵ خاتمه یافته است که بلافاصله پس از آن نیز مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

تأسیسات آبگیری این شبکه ها شامل:  سد تنظیمی ـ انحرافی گتوند و دو کانال اصلی گتوند و عقیلی، به ترتیب با ظرفیت آب گذری ۹۲ و ۱۲ متر مکعب در ثانیه که در بالا دست و طرفین سد، از محل دریاچه آن از رودخانه کارون منشعب می شوند می‌باشد. کانال های شرقی و غربی دیمچه که برای آبیاری اراضی منطقه دیمچه طراحی و احداث گردیده اند، نیز به ترتیب با ظرفیت آبگذری ۳۸ و ۴۳ متر مکعب در ثانیه، در انتهای کانال اصلی گتوند (کیلومتر  ۴۶۴ + ۱۸) واقع و از آن منشعب می­شوند.

 مساحت خالص اراضی تحت پوشش این شبکه ها بالغ بر ۳۴۰۰۰ هکتار بوده که از این میزان حدود ۳۵۰۰ هکتار آن زیر پوشش سه ایستگاه پمپاژ گتوند، پهونده و نگاز، با مجموع ظرفیت پمپاژ ۸۵/۱۱ مترمکعب در ثانیه قرار دارد.

درجه حرارت منطقه معمولاً بین (۳+) تا (۵۳+)درجه سانتیگراد در نوسان بوده و میزان متوسط بارندگی سالانه ۳۲۴میلیمتر می­باشد.

برخی از مشخصات ایستگاه های پمپاژ شبکه های آبیاری گتوند

نام ایستگاه پمپاژ سطح اراضی تحت پوشش (هکتار) تعداد پمپ نوع پمپ ارتفاع و هد پمپاژ (متر) کل ظرفیت ایستگاه پمپاژ(L/S) تعداد و ظرفیت پمپ ها
ناخالص خالص (L/S) ۲۸۰ (L/S) ۵۵۰ (L/S) ۱۱۰۰
گتوند ۱۲۵۰ ۹۵۰ ۵ عمودی ۴/۵ ۲۲۱۰ ۲ ۳ ــ
دیمچه(پهونده) ۱۴۰۰ ۱۱۶۰ ۶ شناور ۵/۶ ۴۶۸۰ ۱ ۲ ۳
نگاز ۱۶۰۰ ۱۴۰۵ ۷ ۲ عدد شناور و

۵ عدد عمودی

۵/۷ ۴۹۶۰ ۲ ۲ ۱ + ۲

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.